توسعه فردی

چگونه در انجام وظایف خود کارآمدتر باشید

بهره وری 10 درصد بهره وری است. من در حین تحقیق برای این پست وبلاگ به طور تصادفی به این جمله رسیدم. بیایید در این مورد توضیح دهیم. کارایی یعنی انجام سریع کارها و انجام آنها به خوبی. از سوی دیگر، برای بهره وری، باید به طور مداوم از وظایف مهم خود مراقبت کنید. بنابراین، به نوعی، کارآمد بودن بخش مهمی از بهره وری شما است.

اکنون، وقتی به نظر نمی‌رسد که نمی‌توانید کارهای روزانه خود را با سرعت بیشتری (بدون به خطر انداختن کیفیت آنها) انجام دهید، احتمالاً احساس ناامیدی می‌کنید. اما، خبر خوب این است که می توانید یاد بگیرید که چگونه در انجام وظایف خود کارآمدتر باشید.

در این مقاله متوجه خواهید شد:

  • کارآمد بودن در کار به چه معناست،
  • نحوه تمرکز و انجام کار،
  • چگونه در کار کارآمدتر و موثرتر باشیم

کارآمد بودن در کار به چه معناست؟

آیا با آن صحنه‌های فیلم آشنا هستید که یک شخص واقعاً سریع تایپ می‌کند و لبخندی مطمئن بر لب دارد؟ این صحنه ها معمولاً با موسیقی پیانو شاداب دنبال می شوند. وقتی به کارایی فکر می کنم، این تصویر را در ذهنم می بینم.

وقتی صحبت از کارآیی در محل کار می شود، بیشتر از محیط بازی که قبلا ذکر شد را شامل می شود. کارایی در محل کار به این معناست که کارمندان وظایف درست را به شیوه ای مناسب و بدون اتلاف وقت و انرژی زیاد انجام دهند. به این ترتیب، کارگران با ارائه محصولات/خدمات با کیفیت بیشتر به مشتریان/مشتریان خود کمک می کنند. بنابراین، کارکنان به رشد کسب و کار خود کمک می کنند. علاوه بر این، کارکنان کارآمد نیز مولد هستند زیرا می دانند چگونه وظایف خود را مدیریت کنند و همه وظایف را به درستی و به موقع انجام دهند.

چگونه می توانید تمرکز کنید و کار را انجام دهید؟

بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که می توانید انجام دهید تا بدون توجه به موقعیت شغلی خود، متمرکز بمانید و کار را به راحتی انجام دهید.

در جلسات کوتاه و به دنبال آن یک استراحت سریع کار کنید

طبق مطالعه دانشگاه ایلینویز، “انحراف کوتاه از یک کار می تواند به طور چشمگیری توانایی فرد را برای تمرکز روی آن کار برای دوره های طولانی بهبود بخشد.” بنابراین، هنگام شروع کار بر روی یک تکلیف، حتماً در جلسات کوتاه، 20 تا 30 دقیقه کار کنید، سپس یک استراحت کوتاه 5 دقیقه ای داشته باشید.

می توانید تکنیک پومودورو را امتحان کنید که از جلسات کاری 25 دقیقه ای (پومودوروس) تشکیل شده است. بعد از هر جلسه 5 دقیقه استراحت کنید. پس از اتمام چهار جلسه کاری، می توانید یک استراحت طولانی تر، حدود 30 دقیقه داشته باشید. اگر فکر می کنید که 25 دقیقه برای کارهای شما بسیار کوتاه است، می توانید با داشتن پومودوروهای 90 دقیقه ای، کار خود را سازماندهی کنید.

در طول این پومودوروها توجه خود را به وظیفه خود جلب کنید، کارایی شما را ارتقاء می دهد.

ریتم های شبانه روزی خود را دنبال کنید

ریتم شبانه روزی یک چرخه 24 ساعته است که نام خود را از عبارت لاتین “circa diem” به معنای “حدود یک روز” گرفته است. ریتم های شبانه روزی سیستم های ذهنی و فیزیکی شما را تنظیم می کند. علاوه بر این، توانایی شما برای تمرکز بستگی به ریتم شبانه روزی شما دارد. برخی از افراد صبح ها از نظر ذهنی هوشیار هستند، در حالی که برخی دیگر در بعدازظهر یا عصر رشد می کنند.

برای اینکه در انجام تکالیف روزانه خود کارآمدتر باشید، باید روز خود را مطابق با ریتم شبانه روزی خود سازماندهی کنید. اگر می خواهید در مورد ریتم شبانه روزی خود بیشتر بدانید، حتما سطح تمرکز خود را حداقل به مدت دو هفته پیگیری کنید. به عنوان مثال، می توانید سطح انرژی خود را در یک مقیاس از 1 تا 10 در طول روز یادداشت کنید. سپس، مهمترین وظایف خود را برای بالاترین دوره های هوشیاری برنامه ریزی کنید. آن تکالیف کمتر مهم را برای دوره هایی که سطح انرژی شما پایین تر است، رها کنید.

سرگردانی و بیکاری را در آغوش بگیرید

آیا رویاپردازی می تواند مفید باشد و شما را کارآمدتر کند؟ با کمال تعجب، بله.

منوش زمردی در کتاب خود حوصله و درخشان: چگونه فاصله گرفتن از بیرون می‌تواند سازنده‌ترین و خلاق‌ترین خود شما را باز کند، درباره اهمیت سرگردانی در ذهن صحبت می‌کند:

زمانی که ذهن ما سرگردان است، چیزی به نام «حالت پیش‌فرض» را فعال می‌کنیم، مکانی ذهنی که در آن مشکلات را حل می‌کنیم و بهترین ایده‌های خود را تولید می‌کنیم، و درگیر چیزی می‌شویم که به عنوان «برنامه‌ریزی زندگی‌نامه‌ای» شناخته می‌شود، یعنی چگونه جهان خود را معنا می‌کنیم و زندگی ما و تعیین اهداف آینده.”

او همچنین اشاره می‌کند که وقتی فاصله می‌گیریم، آن موقع است که تفکر اصلی را انجام می‌دهیم.

بنابراین، به خودتان اجازه دهید 10 یا 15 دقیقه در حالی که یک کار تکراری انجام می دهید یا استراحت می کنید، رویاپردازی کنید. به این ترتیب، به راه‌های جدیدی برای مقابله با مشکلات یا کارهای پیچیده خود فکر خواهید کرد که کارایی شما را افزایش می‌دهد. بعلاوه، در طول یک جلسه یا هنگام مواجهه با یک کار چالش برانگیز، تمرکز بیشتری روی کار خواهید داشت.

به غیر از سرگردانی، بیکاری هم می تواند برای شما ارزشمند باشد. در اینجا تیم کریدر مقاله‌نویس و کاریکاتوریست در کتاب کار عمیق کال نیوپورت: قوانینی برای موفقیت متمرکز در دنیای پریشان مزایای بیکاری را توضیح می‌دهد:

بیکاری فقط یک تعطیلات، یک تفریط یا یک رذیله نیست. به همان اندازه که ویتامین D برای بدن ضروری است، برای مغز ضروری است، و در صورت محرومیت از آن، ما از یک بیماری روانی بد شکل مانند راشیتیسم رنج می‌بریم… به طور متناقضی، برای انجام هر کاری ضروری است.

اما، اگر خیلی سرتان شلوغ باشد و به نظر نمی‌رسد وقتتان را بیکار تلف کنید، چطور؟ در اینجا چیزی است که کال نیوپورت در این کتاب پیشنهاد می کند.

«در پایان روز کاری، بررسی مسائل کاری خود را تا صبح روز بعد متوقف کنید – بدون چک کردن ایمیل بعد از شام، بدون تکرار ذهنی مکالمات، و بدون نقشه‌کشی در مورد نحوه برخورد با چالش پیش رو. تفکر کار را به طور کامل تعطیل کنید.»

نیوپورت اضافه می کند که یکی از مزایای خاموش شدن این است که “زمان خاموشی به شارژ مجدد انرژی مورد نیاز برای کار عمیق کمک می کند.” و همانطور که نیوپورت تعریف می کند، کار عمیق “نوعی از کار است که عملکرد شما را بهینه می کند.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا