ذهن و هوش

7 تمرین برای مغز و تمرکز ذهن

مغز ما نیز مانند بقیه بدن ما نیاز به پرورش و تحریک دارد تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. ورزش کردن مغز فواید زیادی دارد. این به بهبود تمرکز و تمرکز، حافظه شما کمک می کند، که همه اینها برای پیشرفت در حرفه شما حیاتی هستند. در این مقاله، تمرین‌های کلیدی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید با آن‌ها تمرین کنید تا مغز خود را تمرین دهید و از نظر ذهنی تیز بمانید.

تمرینات مغز چیست؟

تمرینات مغز، روال‌ها و تمرین‌هایی هستند که می‌توانید برای تمرین مغز خود امتحان کنید. این تمرین‌های تقویت‌کننده مغز کمک می‌کنند با وجود سن، ذهن شما را تیز نگه دارید، اما با بالا رفتن سن و افزایش سن و شاید کارایی کمتر مغز، اهمیت بیشتری دارند. تمرینات مغز می تواند شامل درگیر کردن مغز شما در کارهای روزمره یا انجام تمرینات ذهنی باشد که عملکرد مغز شما را بهبود می بخشد.

فواید تمرینات مغز چیست؟

در اینجا لیستی از مزایای تمرینات تقویت کننده مغز برای سلامت کلی مغز آمده است:

  • بهبود حافظه
  • تمرکز بهبود یافته
  • بهبود تمرکز و دامنه توجه
  • احساس اضطراب را کاهش می دهد
  • بهبود تفکر و خلاقیت
  • باعث رشد سلول های جدید مغز می شود
  • روند پیری را کند می کند
  • خطر یا شروع زودرس زوال شناختی و بیماری هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می دهد.

ورزش هایی برای بهبود سلامت مغز شما

در اینجا چند تمرین وجود دارد که می توانید آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا به تحریک مغز خود کمک کنید:

1. نقشه محله خود را از حافظه ترسیم کنید

یک راه عالی برای تحریک حافظه و سوق دادن مغز به حالت فوکوس این است که بنشینید و محله خود را از حافظه ترسیم کنید. به تمام خیابان های این منطقه و مکان های دیدنی فکر کنید. وقتی نقشه خود را تمام کردید و مطمئن شدید که بهترین تلاش شماست، آن را با نقشه واقعی منطقه مقایسه کنید. به چیزهایی که از دست داده اید توجه کنید و ببینید آیا آنها شما را شگفت زده می کنند.

2. یک زبان جدید یاد بگیرید

یادگیری چیزهای جدید یکی از بهترین فرصت ها برای آموزش مغز شماست. می‌توانید انتخاب کنید که به کلاس زبان بپیوندید یا می‌توانید با استفاده از یک برنامه یا از طریق یک دوره آنلاین، زبان جدیدی مانند آلمانی را به خود آموزش دهید. یادگیری زبان‌های جدید مغز شما را به چالش می‌کشد و ذهن شما را فراتر از توانایی‌های فعلی‌اش می‌کشد و به بهبود حافظه شما کمک می‌کند. همچنین مهارت های بصری-فضایی شما را بهبود می بخشد و می تواند منجر به خلاقیت بیشتر شود. هنگامی که مغز شما می تواند به سرعت بین زبان ها جابجا شود، به احتمال زیاد بین سایر وظایف در محل کار جابه جا می شود و به شما کمک می کند بهره وری بیشتری داشته باشید.

3. نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرید

یادگیری یک آلات موسیقی چالش برانگیز است، به خصوص با افزایش سن. نواختن یک آلت موسیقی برای پردازش صدا، حرکت، حافظه و بینایی به چندین بخش از مغز شما نیاز دارد، تقریباً هر قسمت. می توانید نواختن پیانو، گیتار یا هر چیز دیگری را که ترجیح می دهید یاد بگیرید.

4. به موسیقی گوش دهید

اگر علاقه ای به یادگیری نواختن یک ساز جدید ندارید، می توانید به جای آن به موسیقی گوش دهید. این می تواند به مغز شما نیز تمرین بدهد. تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی مثبت نتایج مثبتی دارد. این می تواند سطح اضطراب و فشار خون را کاهش دهد، حافظه و کیفیت خواب شما را بهبود بخشد و می تواند منجر به سطوح بالاتر خلاقیت شود.

5. مدیتیشن را بیاموزید

مدیتیشن یک تمرین موثر برای تمرین دادن به مغز و پاکسازی ذهن شما از شلوغی ذهنی است. مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند به فعال کردن مسیرهای عصبی جدید کمک کند که می تواند خودآگاهی شما را بهبود بخشد. تمرینات مدیتیشن همچنین می تواند به بهبود همدلی، تمرکز و افزایش طول توجه شما کمک کند. این ممکن است در زندگی حرفه ای شما مفید باشد، به خصوص اگر فردی هستید که به راحتی حواس شما پرت می شود.

اگر مطمئن نیستید که چگونه میانجیگری را تمرین کنید، برنامه‌هایی وجود دارند که شما را در هنر میانجیگری راهنمایی می‌کنند. حتی فقط پنج دقیقه میانجیگری در روز می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در طول روز زمان خود را مشخص کنید، مانند زمانی که در آشپزخانه منتظر جوشیدن کتری هستید. یک نفس آهسته و عمیق از طریق بینی خود بکشید و به آرامی از طریق بینی نفس خود را بیرون دهید. سه تا پنج بار تکرار کنید. مغزتان را از افکار خالی کنید و روی صدای جوش کتری، بخار و حباب آب تمرکز کنید.

6. جدول کلمات متقاطع را به طور مرتب تکمیل کنید

جدول کلمات متقاطع راهی عالی برای بهبود واژگان، روش های تفکر و عملکرد کلی شناختی شماست. تکمیل منظم جدول کلمات متقاطع ممکن است منجر به بهبود تمرکز و توجه به وظایف خاص شود. سعی کنید حداقل یک بار در هفته یک جدول کلمات متقاطع را تکمیل کنید، یا اگر می توانید بیشتر اوقات.

7. دست ها را برای یک روز عوض کنید

یک مثال خوب از تمرین برای تمرین مغز، تعویض دست ها با روز است. به جای استفاده از دست غالب خود، مانند دست راست، سعی کنید از دست چپ خود برای نوشتن، نقاشی، خوردن و تایپ استفاده کنید. از آنجایی که استفاده از دست غالب شما ماهیت دوم است و کاری است که می توانید بدون فکر کردن انجام دهید، استفاده از دست دیگر مغز شما را به حالت فعال تبدیل می کند و چالش جدیدی ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا