آموزشی

برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه خارج از کشور چه مدارکی لازم دارید؟

انگیزه نامه یا بیانیه هدف

بسیاری از دانش آموزان در مورد الزام گنجاندن بیانیه هدف یا انگیزه نامه در درخواست خود سردرگم هستند. انگیزه نامه و بیانیه هدف بسیار شبیه هستند، اما یکسان نیستند. اکبر گلپایگانی آهنگ هایی برای ست شدن در متن ایده دارد.

با این حال، هر دو مدرک باید بر پیشینه شما و دلایل درخواست برای یک مدرک خاص متمرکز شوند. به طور معمول، آنها باید به وضوح ساختار یافته و به خوبی نوشته شوند، اما نه خیلی طولانی (داستان زندگی خود را به دانشگاه نگویید). سعی کنید آن را به 1-2 صفحه محدود کنید. فردی مرکوری نیز آهنگ های مدل غربی دارد که می تواند در این ایده های شما جای گیرد.

در اینجا چیزی است که اکثر دانشگاه ها از شما انتظار دارند که در انگیزه نامه / بیانیه هدف بگنجانید:

  • چرا می خواهید آن برنامه خاص را در دانشگاه آنها انجام دهید و چگونه در مورد این برنامه یاد گرفته اید.
  • چه چیزی در مورد محتوای برنامه به شما علاقه مند است و چه چیزی آن را به بهترین گزینه مطالعه برای شما تبدیل می کند.
  • چه عامل خاصی شما را متقاعد کرد که آن برنامه را انتخاب کنید (شهرت، اساتید، گزینه های استخدام و غیره)
  • چگونه مطالعات قبلی شما با کارشناسی ارشدی که می خواهید دنبال کنید مطابقت دارد. اگر مطابقت ندارند، باید استدلال کنید که چرا می‌خواهید حوزه‌های موضوعی را تغییر دهید.
  • پس از فارغ التحصیلی به دنبال چه شغلی هستید و این مدرک چگونه با برنامه شما مطابقت دارد.

در حالی که بیانیه هدف و انگیزه نامه مشابه هستند، تفاوت ظریفی بین آنها وجود دارد.

با انگیزه نامه، دانشگاه ها از شما انتظار دارند که بیشتر بر نحوه ارتباط برنامه آنها با پیشینه و برنامه های حرفه ای خود تمرکز کنید. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند که در دوره کارشناسی ارشد خود بر روی کدام دوره یا تخصص تمرکز کنید.

با بیانیه هدف، دانشگاه ها از شما انتظار دارند که در مورد اینکه چه کسی هستید، چه چیزی بر سفر تحصیلی و حرفه ای شما تا کنون تأثیر گذاشته و الهام گرفته است، علایق و اهداف حرفه ای خود صحبت کنید. به عبارت دیگر، این یک سند بسیار شخصی تر است و شانس شما برای درخشش در برنامه شما است.

نامه های مرجع

نامه های مرجع به دیگران اجازه می دهد که به جای شما صحبت کنند. به طور معمول، آنها شواهد اضافی برای توانایی شما در نظر گرفته می شوند که می توانید کارشناسی ارشدی را که برای آن درخواست می دهید با موفقیت به پایان برسانید.

اگر شما فقط ملزم به ارسال نامه از اساتید هستید، در این صورت این نامه ها بر مهارت ها و دستاوردهای علمی شما متمرکز خواهد بود. اگر از شما خواسته شده یا مجاز به ارائه یک نامه مرجع از یک کارفرما هستید، دانشگاه ها انتظار دارند که این نامه منعکس کننده مهارت های مربوط به کارشناسی ارشد شما باشد.

به عنوان مثال، اگر برای مدرک علوم کامپیوتر درخواست می‌دهید، به‌عنوان مثال، داشتن یک نامه مرجع از سرپرست خود در یک شرکت فناوری به جای یک نامه مرجع از کارفرمایی که در آن در بخش خدمات مشتری کار می‌کردید، ارزشمندتر است.

اطمینان حاصل کنید که نامه های مرجع را از قبل درخواست کرده اید تا به موقع به دانشگاه برسند.

شرح پروژه یا نمونه کارها

شرح پروژه یا نمونه کارها فقط برای برنامه های بسیار تخصصی مانند مدرک کارشناسی ارشد تحقیقات یا کارشناسی ارشد علوم مورد نیاز است.

نمونه کارها در برنامه های کاربردی برای کارشناسی ارشد در زمینه های موضوعی هنر، طراحی و معماری مورد نیاز است. دانشگاه ها انتظار دارند که این نمونه کارها منعکس کننده تجربه شما و بله، استعداد شما در رشته تحصیلی شما باشد. آنها همچنین به مشتریان شما و نوع پروژه هایی که انجام داده اید نگاه می کنند.

وقتی برای برنامه ای درخواست می دهید که با پایان نامه تحقیقاتی پایان می یابد، شرح پروژه مورد نیاز است. این شرح پروژه باید شامل موارد زیر باشد:

  • قرار است در چه موردی تحقیق کنید و چرا؟
  • وضعیت فعلی تحقیق در مورد آن موضوع چگونه است
  • چگونه می خواهید تحقیق خود را انجام دهید
  • چه یافته هایی را انتظار دارید و چگونه تحقیقات شما به مجموعه دانش موجود می افزاید

رزومه

رزومه کارت ویزیت شماست. دانشگاه ها علاقه ای به شرح دقیق تمام مشاغل و فعالیت های فوق برنامه شما ندارند، اگرچه شما باید حتما آنها را درج کنید. آنها می خواهند ببینند که چگونه تجربه شما مطابقت دارد یا علاقه شما را به برنامه ای که می خواهید مطالعه کنید نشان می دهد.

به همین دلیل، باید روی درج مقالات علمی منتشر شده در رزومه خود تمرکز کنید و در گروه های دانشگاهی (با پرداخت یا بدون حقوق) کار کنید، تشکرهای فکری مرتبط و غیره.

برای مثال، اگر برای مدرک روانشناسی درخواست می دهید، اگر دوره های کارآموزی را در بیمارستان ها گذرانده باشید، یا اگر مطالعه ای را در یک مجله معتبر منتشر کرده باشید، کمیسیون را تحت تاثیر قرار خواهید داد.

در عین حال، اگر برای یک مدرک حرفه ای تر یا کارشناسی ارشد STEM درخواست می دهید، باید تجربه کاری مرتبط در صنعت خود را نیز بگنجانید. به عنوان مثال، اگر برای کارشناسی ارشد مالی درخواست می دهید، اگر در بانک یا هر موسسه مالی دیگری کار کرده باشید بسیار عالی خواهد بود.

حالا شما آماده اید! شما می توانید یک درخواست کامل برای مدرک کارشناسی ارشد خود تهیه کنید و شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه رویایی خود در خارج از کشور افزایش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا