متفرقه

ظهور موسیقی در فیلم و سینما

موزیک در فیلم های سینمایی یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در ایجاد جذابیت، هیجان، احساس و معنا است. موزیک می تواند نقش یک شخصیت دوم را در فیلم ایفا کند و با تقویت یا تضعیف صدای بازیگران، حالت های مختلف را به تصویر بکشد. موزیک همچنین می تواند با ارائه یک مضمون، پیام یا نشانه، فضای فرهنگی، تاریخی یا سیاسی فیلم را مشخص کند. برخی از فیلم های سینمایی به خاطر موزیک های برجسته و بادآورده شان به شهرت رسیده اند و برخی دیگر به خاطر موزیک های نامناسب و نامطلوب خود از ذهن بینندگان پاک شده اند.

ظهور موزیک در فیلم های سینمایی به دوران سینمای بدون صدا برمی گردد. در آن زمان، موسیقیدانان زنده با پیانو یا ارگ به نواختن قطعات مناسب با صحنه های فیلم مشغول بودند. این کار به منظور جلب توجه، حفظ تمرکز و افزایش لذت بینندگان انجام می شد. بعضی از قطعات معروف و پرطرفدار بودند و بعضی دیگر به صورت خلاقانه و ابتکاری توسط موسیقیدانان ساخته می شدند.

بیشتر دراین باره بخوانید

با پیدایش سینمای صامت، نقش موزیک در فضای فرهنگی و هنری فروکش کرد. صدابرداران سعی داشتند با استفاده از صداهای طبعات، جلوه های صوتی و دوبله، فضای واقع گرایانه تر و زنده تر را به نمایش بگذارند. اما به زودی مشخص شد که صدابرداران نمی توانند با صداهای خود، حالات عاطفی، روحانی و هنرپسندانه را منتقل کنند. لذا نقش موزيك دوباره در سينمايي شروع شد.

با پیدایش سینمای رنگي، موزيك در فيلم هاي سينمايي به يك عامل قديرتي تبديل شد. آهنگسازان با استفاده از سبك هاي مختلف موسيقي، از جمله كلاسيك، پاپ، راك، جاز، كانتري و فولك، توانستند موزيك هايي را خلق كنند كه با مضمون، شخصيت ها و صحنه هاي فيلم هماهنگ بودند. برای مثال بیشتر در فیلم های فانتزی ما شاهد موسیقی پاپ هستیم. برخي از موزيك ها به قدري مشهور و ماندگار شدند كه به عنوان نماد و نشانه اي از فرهنگ و هنر آن دوران شناخته شدند.

https://saziha.ir/%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b2%db%8c.html

امروزه، موزیک در فیلم های سینمایی یکی از عناصر اصلی و ضروری است. آهنگسازان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، موزیک هایی را خلق می کنند که با تصاویر، صداها و جلوه های ویژه فیلم همخوانی دارند. این را ما در فیلم های فانتزی به وفور می بینیم. برخی از موزیک ها به صورت اختصاصی برای فیلم ها ساخته می شوند و برخی دیگر از آثار قبلی استفاده می شوند. بعضی از فیلم ها به خاطر موزیک های خود به شهرت جهانی رسیده اند و بعضی دیگر به خاطر موزیک های خود به جایزه های معتبر نائل شده اند.

به عنوان چند نمونه از فیلم های سینمایی که موزیک های برجسته و بادآورده دارند، می توان به این فیلم ها اشاره کرد:

  • پدرخوانده (The Godfather)، با آهنگسازی نینو روتا (Nino Rota)، که یک قطعه ی مشهور و حافظه انگیر با نام Love Theme from The Godfather را در بر دارد.
  • بر باد رفته (Gone with the Wind)، با آهنگسازی ماکس اشتاینر (Max Steiner)، که یک قطعه ی زیبا و شورانگیر با نام Tara’s Theme را در بر دارد.
  • لورانس عربستان (Lawrence of Arabia)، با آهنگسازی موریس ژار (Maurice Jarre)، که یک قطعه ی پرقدرت و پرشور با نام Overture را در بر دارد.
  • روان‌آشفته (Psycho)، با آهنگسازی برنارد هرمان (Bernard Herrmann)، که یک قطعه ی ترسناک و تحسین برانگیر با نام The Murder را در بر دارد.
  • آرواره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌

موسیقی در سینمای ایران

موسیقی یکی از عناصر مهم هنر سینما است که می‌تواند بر روح و رمز فیلم تاثیر بگذارد، حالات و احساسات شخصیت‌ها را منعکس کند، فضای داستان را شکل دهد و بیننده را با جذابیت و زیبایی خود به خود جلب کند. سینمای ایران نیز در طول تاریخش شاهد حضور و فعالیت هنرمندان برجسته و خلاق در زمینه موسیقی بوده است که با آثار خود به غنای فرهنگ و هنر ایران کمک کرده‌اند. در این مقاله به معرفی چند نام از موسیقیدانان برجسته سینمای ایران و آثارشان می‌پردازیم.

مرتضی حنانه

مرتضی حنانه (۱۳۰۱-۱۳۶۹) یکی از نخستین و پرآوازه‌ترین موسیقیدانان سینمای ایران است که با آثارش در دوران پس از جنگ جهانی دوم، سبک جدید و تفسیری را در موسیقی فیلم به وجود آورد. حنانه که در حوزه موسیقی بین‌المللی در ایران و ایتالیا تحصیل کرده بود، با تجربه دوبلاژ فیلم‌های خارجی با چالش‌های موسیقی صحنه‌ای آشنا شد و با استفاده از دانش و بینش خود، موسیقی‌ای را برای فیلم‌های ایران نوشت که نه تنها نقش تزئینی نداشت، بلکه با همخوانی با محتوا و فضای فیلم، بر تاثیرگذاری آن‌ها افزود. حنانه برای بسیاری از فیلم‌های معروف سینمای ایران مثل «ساحل انتظار»، «گاو»، «گشت ۲»، «دائرة المعارف»، «طبقات»، «پرواز در آفتاب»، «بادبادک» و «پروژکتور» موسیقی ساخت. همچنین برای سرود «آغاز عصر جدید» که به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنيت ساخته شده بود، آهنگسازی کرد. حنانه در سال ۱۳۶۹ درگذشت و به خاطر خدماتش به موسیقی و سینمای ایران، با احترام یاد می‌شود.

فریدون شهیدی

فریدون شهیدی (۱۳۰۵-۱۳۷۲) یکی از موسیقیدانان مطرح و پرکار سینمای ایران است که با آثارش در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی، بخش بزرگی از تاریخ موسیقی فیلم را شکل داد. شهیدی که در زمینه‌های مختلف موسیقی فعالیت داشت، برای بیش از ۱۰۰ فیلم و سریال تلویزیونی موسیقی ساخت. او با استفاده از الگوهای موسیقای سنتی و ملودی‌های آشنا و گیرا، موسیقی‌ای را برای فیلم‌های ایران نوشت که با بیننده‌ها همدلی پیدا کرد و در ذهن‌شان ماند. شهیدی برای فیلم‌های معروف و پرطرفدار سینمای ایران مثل «داش آکول»، «گنج قارون»، «بچه‌های نفت»، «بچه‌های آسمان»، «بچه‌های مخالف»، «بچه‌های خورشید»، «بچه‌های دوران»، «بچه‌های جنگ»، «بچه‌های تابستان»، «بچه‌های تیرگان» و «بچه‌های زمستان» موسیقی ساخت. همچنین برای سرود «آغاز عصر جدید» کلام نوشت. شهیدی در سال ۱۳۷۲ درگذشت و به خاطر خدماتش به موسیقی و سینمای ایران، با احترام یاد می‌شود.

پروفسور هرمز فرهت

پروفسور هرمز فرهت (۱۲۹۹-۱۳۷۶) یکی از پدران موسيقي علمي در ايران است که با تحصيل در زمينه هاي رياضيات، فيزيك، فيلسوفي و موسيقي در دانشگاه هاي اروپا، دانش و تجربيات گسترده اي را به ايران آورد و به تدريس و پژوهش در حوزه موسيقي پرداخت. فرهت كار خود را به عنوان يك نظريه پرداز و نظام دهنده يكپارچگي علمي- هنري- فلسفي- تاريخي- جامع شناسي- روان شناسي- روح شناسي- منطق شناسي- رياضيات شناسي- فيزيك شناسي- كامپيوتر شناسي- كالبدي شناسي- كالبدي سازي- كالبدي نگاري- كالب

منبع

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا